Arrow TO T-33 ΤΗΣ ΑΕΡΟΛΕΣΧΗΣ ΣΕΡΡΩΝ

Η Αερολέσχη Σερρών, κατόπιν ενεργειών της προς το ΓΕΑ, επέτυχε την παραχώρηση σε αυτή ενός παροπλισμένου εκπαιδευτικού αεροσκάφους Lockheed T-33A (s/n 29881, TR-881), το οποίο είναι το πρώτο που παραχωρήθηκε από την Π.Α. μετά την απόσυρση του τύπου στις 19/1/2000. Το αεροσκάφος μεταφέρθηκε στις 14/5/2000 αποσυναρμολογημένο από την 110 Π.Μ. στην Λάρισα οδικώς και συναρμολογήθηκε από κλιμάκιο τεχνικών της Π.Α. στο Αεραθλητικό Κέντρο όπου βρίσκεται μόνιμα σε στατική έκθεση. Εκτοτε αποτελεί το καμάρι της Αερολέσχης και πόλο έλξης πολλών επισκεπτών.

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος (TR-881/29881) έχει αριθμό κατασκευής 7777 και s/n 52-9881και κατασκευάστηκε από την Lockheed το 1952. Στις 1/4/1954 το α/φος πέταξε από το Prestwick της Αγγλίας στην Ολλανδία με αριθμό TR-881 και παραδόθηκε στην Βασιλική Ολλανδική Πολεμική Αεροπορία. Υπηρέτησε αρχικά με την 306 Μοίρα αναγνώρισης στο Volkel με αριθμό TR-26. Εν συνεχεία, υπηρέτησε στις αεροπορικές βάσεις Eindhoven, Ypenburg, Leeuwarden, Twente και Soesterberg, γράφοντας συνολικά 4.443 ώρες πτήσηςμε την Ολλανδική Αεροπορία. Τελικά παραδόθηκε από τους Ολλανδούς στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία στις 12/10/1971με αριθμό TR-881/29881. Μεταξύ άλλων υπηρέτησε στην 370 ΜΕΕ στην Λάρισα και την 222 ΜΕΕ στην Σούδα.

Το αεροσκάφος που έχει παραχωρηθεί στην Αερολέσχη Σερρών συγκεντρώνει το ενδιαφέρον ιστορικών και φίλων της Αεροπορίας. Το Νοέμβριο του 2007 ομάδα Ολλανδών spotter επισκέφθηκε το Αεραθλητικό Κέντρο για να δει από κοντά και να φωτογραφήσει το Τ-33.

Το T-33A φορτώνεται στην νταλίκα στην 110 Π.Μ. στη Λάρισα, 14/5/2000
Το T-33A φορτώνεται στην νταλίκα στην 110 Π.Μ. στη Λάρισα, 14/5/2000
Κλιμάκιο μηχανικών της Π.Α. συναρμολογεί το T-33A, Μάιος 2000
Κλιμάκιο μηχανικών της Π.Α. συναρμολογεί το T-33A, Μάιος 2000
To T-33A στη θέση που βρίσκεται σήμερα στο Αεραθλητικό Κέντρο
To T-33A στη θέση που βρίσκεται σήμερα στο Αεραθλητικό Κέντρο
To T-33A στη θέση που βρίσκεται σήμερα στο Αεραθλητικό Κέντρο
To T-33A στη θέση που βρίσκεται σήμεραστο Αεραθλητικό Κέντρο
To T-33A στη θέση που βρίσκεται σήμερα στο Αεραθλητικό Κέντρο
To T-33A στη θέση που βρίσκεται σήμεραστο Αεραθλητικό Κέντρο
Νοέμβριος 2007, Ολλανδός spotter μπροστά στο T-33A
Νοέμβριος 2007, Ολλανδός spotter
μπροστά στο T-33A

Ας δούμε σύντομα την ιστορία του κλασικού αυτού αεροσκάφους.

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Lockheed T-33A

Η σχεδίαση του T-33 ξεκίνησε το 1947, όταν έγινε αισθητή η ανάγκη ενός εκπαιδευτικού jet για την εκπαίδευση των νέων πιλότων, καθώς τα ατυχήματα με το P-80 Shooting Star της Lockheed, συνέπεια ανεπαρκούς εκπαίδευσης σε P-51 και T-6 Texan, αυξήθηκαν ανησυχητικά. Η Lockheed τροποποίησε το P-80 και από την μετατροπή προήλθε το διθέσιο εκπαιδευτικό που ονομάστηκε αρχικά TP-80C και από το 1949 Τ-33A. H πρώτη πτήση του αεροπλάνου έγινε στις 22/3/1948 και η USAF έδωσε την πρώτη παραγγελία, ενώ σύντομα παραγγελίες έδωσαν και το US Navy και οι US Marine Corps. Τα πρώτα αεροσκάφη είχαν κινητήρα Allison J33-A-23 με ώση 4.600 lbs, αργότερα τοποθετήθηκε ο βελτιωμένος Α-25 με ώση 5.200 lbs ενώ τελικά τοποθετήθηκε ο J33-A-35 με ώση 5.400 lbs.

Η γραμμή παραγωγής του T-33 έμεινε ανοικτή ως τον Αύγουστο το 1959 και παραδόθηκαν συνολικά 5.691 αεροσκάφη. Μια γραμμή παραγωγής υπήρχε μέχρι το 1959 στον Καναδά από την Canadair η οποία ονόμαζε το T-33 Canadair CL-30 Silver Star και χρησιμοποιούσε διαφορετικό κινητήρα, τον Rolls Royce Nene με ώση 5.100 lbs. Από τη γραμμή αυτή παρήχθησαν συνολικά 656 αεροσκάφη. Τέλος, μια ακόμη γραμμή παραγωγής λειτούργησε στην Ιαπωνία όπου η Kawasaki παρήγαγε 210 T-33A από το 1956 ως το 1959.

Το T-33 έχει συμβατική και ενισχυμένη κατασκευή, γεγονός που το κάνει ιδιαίτερα κατάλληλο για εκπαιδευτικό. Η τραπεζοειδής πτέρυγα παρέχει μια αργή κατολίσθηση της τάξης των 4 Km/1.000 ft. To αεροσκάφος υπήρξε για πολλά χρόνια το βασικό εκπαιδευτικό πολλών αεροποριών σε όλο τον κόσμο, και χρησιμοποιήθηκε και σε πολλούς άλλους ρόλους όπως κρούση, αναγνώριση, ιπτάμενος στόχος, ρυμουλκό στόχων, αναμεταδότης ραδιοεπικοινωνιών κ.α.

ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ

Η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε τα πρώτα 2 T-33A (s/n 50-434/TR-434 & 50-435/TR-435) στις 21/9/1951 στην Ελευσίνα και ήταν τα πρώτα αεριωθούμενα που παραλάμβανε η Πολεμική Αεροπορία. Οι παραδόσεις συνεχίστηκαν με γοργούς ρυθμούς και όλα τα αεροσκάφη εντάχθηκαν στην Εκπαιδευτική Μοίρα Αεριωθουμένων που έδρευε στην Ελευσίνα. Το 1954 η 348 Μοίρα Τακτικής Αναγνώρισης θα παραλάβει RT-33A και θα τα διατηρήσει μέχρι το 1958. Οι παραδόσεις θα συνεχιστούν και την δεκαετία του '60 με αεροσκάφη από τις γραμμές της Lockheed και της Canadair, ενώ στη δεκαετία του '70 η Π.Α. παρέλαβε T-33A από τη Δυτική Γερμανία. Συνολικά, παρελήφθησαν περίπου 150 αεροσκάφη.

Το T-33 ήταν το βασικό εκπαιδευτικο της Π.Α. για πολλά χρόνια. Τελευταία χρησιμοποιούνταν μόνο από ένα Σμήνος και μία Μοίρα. Το 366 Σμήνος Επιχειρησιακής Εκπαίδευσηςδημιουργήθηκε το 1976 για την επιχειρησιακή εκπαίδευση στα νεοεισαγόμενα τότε Mirage F-1CG. Πριν την απόσυρση των T-33 η μονάδα είχε σαν κύριο καθήκον την εξοικείωση των χειριστών με την ευρύτερη περιοχή της 114 Π.Μ, την πτητική συντήρηση και αξιολόγηση και την υποστήριξη ασκήσεων της Π.Α. Αλλός χρήστης της Π.Α. ήταν η 222 Μοίρα Εφαρμοσμένης Εκπαίδευσης που εδρεύει στην 115 Π.Μ. στη Σούδα και τα 'πορτοκαλί' T-33 της χρησιμοποιούνταν για ρυμούλκηση στόχων. Τέλος, ορισμένα T-33 χρησιμοποιήθηκαν σε βοηθητικούς ρόλους όπως μετακίνηση ανάμεσα σε μονάδες, αναμετάδοση συχνοτήτων κ.λ.π.

Τα T-33 αποσύρθηκαν οριστικά από την Π.Α. στις 19/1/2000 με μια τελετή στην 115 Π.Μ. στην Σούδα.

To T-33 της Αερολέσχης Σερρών στην
Τανάγρα το 1977

To T-33 της Αερολέσχης Σερρών στην
Τανάγρα το 1977

To T-33 της Αερολέσχης Σερρών στην
Τανάγρα το 1977

Τις φωτογραφίες παραχώρησε ευγενικά στην Αερολέσχη Σερρών ο ηλεκτρολόγος τότε στην Π.Α. και νυν φίλος της Αερολέσχης Σερρών Σαρηγιαννάκης Αλέξανδρος ο οποίος διακρίνεται και στις φωτογραφίες